Harini, min nak cerita sedikit pengetahuan yang berkaitan dengan dunia marketing. Sekarang, ilmu marketing sudah banyak diperluaskan didalam perniagaan disebabkan pertambahan kemajuan didalam bidang jualan.
Peniaga-peniaga pun sanggup menghabiskan duit dan masa mereka untuk menjana income perniagaan mereka dengan mengikuti kelas-kelas marketing.
Peranan 'social media' mampu menampung permintaan peniaga-peniaga yang melibatkan "digital marketing". Seperti contoh, iklan di Facebook, Instagram atau Shopee.
Agak-agak, min pun boleh jadi cikgu marketing tak? heheee
Okay, seterusnya min nak perkenalkan apa itu "marketing mix".
Di dalam dunia marketing, ia melibatkan beberapa aktiviti. Sebagai permulaan, sesebuah organisasi boleh memutuskan kumpulan sasaran (target market) pelanggannya untuk diberi. Setelah kumpulan sasaran diputuskan, fungsi produk adalah untuk diletakkan di pasaran dan semestinya dengan memberikan produk, harga, tempat pengedaran dan produk yang sesuai untuk diusahakan promosi. Ia digabungkan atau dicampur dalam bahagian yang sesuai untuk mencapai matlamat didalam marketing sendiri.
Definisi "marketing mix" iaitu mengenai meletakkan produk yang tepat atau gabungannya di tempat yang sesuai, pada waktu yang tepat, dan dengan harga yang tepat.
Menurut Philip Kotler "marketing mix" adalah suatu pemboleh ubah yang dapat dikawal oleh firma atau organisasi boleh digunakan untuk mempengaruhi tindak balas pembeli.
Pemboleh ubah yang terkawal di dalam "marketing mix" terdapat dalam 4 kategori:
1. Produk
2. Tempat
3. Harga
4. Promosi
Ia juga dikenali sebagai '4P' (Product, Place, Price & Promotion).
Setiap firma atau organisasi berusaha untuk membangun struktur 4’P's, yang dapat menciptakan tahap kepuasan pengguna yang tertinggi dan pada masa yang sama memenuhi objektif organisasi.
Sekarang korang mesti dah jelas serba sedikit tentang marketing kan? Benda ni boleh diteliti dengan keadaan sekeliling kita atau persekitaran yang kita nampak contohnya ketika hendak membeli sesuatu barang..kita beli sebab nak cuba produk tu untuk memenuhi keperluan/kemahuan kita atau iklan produk tersebut menarik perhatian kita. haa macam tu la.
Min nak briefing pulak tentang kategori dalam "marketing mix".
Pertama sekali adalah produk. Produk merujuk kepada barang dan perkhidmatan yang ditawarkan oleh sesebuah organisasi & firma. Sepasang baju, ubat gigi, semuanya adalah produk. Semua ini dibeli kerana mereka memenuhi satu atau lebih keperluan kita. Kita tidak membayar untuk produk itu tapi untuk faedah yang kita dapat dari produk tersebut. Jadi, dengan kata mudah, setiap produk mempunyai tarikannya tersendiri yang menawarkan harga oleh penjual kepada pembeli.
Seterusnya, harga. Harga adalah jumlah yang dikenakan untuk produk atau perkhidmatan. Ia adalah yang elemen kedua terpenting dalam "marketing mix". Mengubah harga produk adalah kerja yang sukar. Banyak faktor seperti permintaan untuk produk, kos yang terlibat, kemampuan pengguna untuk membayar, harga yang dikenakan oleh pesaing untuk produk serupa, sekatan kerajaan dan lain-lain lagi.
Tempat. Barang dihasilkan untuk dijual kepada pengguna. Ia mesti tersedia tempat untuk pengguna di mana mereka boleh membuat pembelian dengan mudah. Contohnya, pelanggan hendak menempah kabinet dapur atau perabot untuk kegunaan pejabat di Perabot Nik Lah. Oleh itu, semestinya produk tersebut sudah mempunyai tempat atau kilang yang menghasilkan produk tersebut. Ini melibatkan rangkaian individu dan institusi seperti pengedar, pemborong dan peruncit yang merupakan rangkaian pengedaran firma (juga disebut saluran pengedaran).
Sekiranya produk dihasilkan dengan mempertimbangkan keperluan pengguna dan menyediakan harga yang betul di tempat atau kedai-kedai yang sesuai untuk mereka tetapi pengguna tidak dibuat mengetahui tentang harga, ciri, ketersediaannya dan lain-lain, usaha memasarkan produk atau servis sesebuah organisasi mungkin tidak akan berjaya.
Oleh itu, promosi merupakan ramuan penting dalam "marketing mix" kerana merujuk kepada proses memberitahu, memujuk dan mempengaruhi pengguna untuk membuat pilihan produk yang akan menjadi dibeli. Promosi dilakukan melalui penjualan peribadi, iklan, publisiti dan promosi jualan (sales).
Faham dah kan sedikit ilmu yang berkaitan dengan "marketing mix". Itu sahaja dari min untuk harini.
Korang jangan lupa untuk like Facebook Page KijoKayu serta follow instagram KijoKayu
😎😎
No comments:
Post a Comment