Wednesday 21 October 2020

6 Layout Dapur Moden Popular Zaman Kini

 Assalamualaikum semua 😊

Harini admin nak share idea untuk layout dapur terkini. Layout dapur ini penting bukan saja untuk keselesaan memasak tetapi juga untuk keselesaan keluarga menikmati makanan di dapur. 3 benda penting yang perlu dititikberatkan ialah peti, sink dan dapur memasak atau lebih tepat penyimpanan, penyediaan dan memasak.

6 Layout Dapur Terkini

1. Dapur berbentuk U

Sesuai untuk ruang bersaiz medium. Dapur berbentuk U mempunyai ruang di tengah yang sesuai untuk 2 orang memasak atau keluarga berkumpul. Sink ditempatkan berdekatan dapur memasak atau berlawanan dengan dapur memasak.



2. Dapur berbentuk L

Dapur ini terdiri daripada dua kabinet bersudut tepat bersebelahan di sepanjang dinding. Kebiasaanya peti akan berada di hujung L. Dapur ini memudahkan si tukang masak berinteraksi dengan tetamu. 



3. Dapur berbentuk G / Peninsula

Bentuknya lebih kurang dapur U tetapi mempunyai sedikit penambahan di bahagian hujung yang bersambung dengan kabinet lain. Dapur ini digalakkan membuka dinding dengan cara membuat meja bar untuk sarapan supaya kelihatan lebih luas.



4. Dapur Galley

Dapur Galley sesuai untuk menjimatkan ruang. Mempunyai dua kabinet di dinding yang berhadapan satu sama lain dengan ruang koridor yang panjang. Disarankan menggunakan laci jenis tarik untuk menyimpan peralatan memasak.




5. Dapur Satu Dinding

Dapur ini sesuai untuk ruang yang kecil. Kedudukan sink berada di antara peti ais dan dapur memasak dapat meningkatkan lagi produktiviti memasak. Maksimumkan ruang dengan menambahkan laci atau kabinet atas.




6. Dapur Island

Dapur Island semakin mendapat sambutan terutamanya bagi yang mempunyai ruang yang luas. Lebar jalan antara kabinet dan meja island adalah penting. Meja Island yang didatangi dalam pelbagai bentuk dan saiz dapat menambahkan ruang untuk penyediaan, penyimpanan dan meja makan.




Dah dapat idea layout dapur idaman anda atau masih blurr? Kami sarankan anda dapatkan khidmat nasihat designer dari team kami untuk membuat dapur yang paling sesuai untuk anda πŸ˜‰
 

No comments:

Post a Comment

JENIS-JENIS TANGGAM

 Assalamualaikkum , apa khabar semua πŸ˜ƒπŸ˜ƒ Kita perlu mengetahui bahawa tanggam digunakan untuk menyambung kepingan papan-papan kecil untuk d...