Wednesday 14 October 2020

Solid Wood: Produk Kayu Getah

 Assalamualaikum dan hai semua 😊

Seperti yang korang tahu Perabot Nik Lah menggunakan kayu getah untuk membuat perabot sekolah. Jadi harini admin nak cerita serba sedikit mengenai kayu getah. 

Adakah korang kenal pokok getah? 

Pokok getah tempatan

Haa meh sini nak cerita sikit

Kayu getah atau nama saintifiknya Hevea Brasiliensis merupakan kayu keras tropika yang mempunyai kepadatan sederhana dan berwarna. Pada tahun 2002, Malaysian Ministry of Primary Industries memasarkannya dengan nama "Malaysian Oak".

China merupakan pusat pengeluar terbesar perabot berasaskan kayu getah dimana kayu tersebut berasal dari Malaysia, Thailand dan Asia Tenggara. 

Selain Perabot Nik Lah, korang mesti pernah dengar syarikat Courts kan? Syarikat Courts juga menjadikan kayu getah tempatan sebagai material utama untuk perabot mereka.

Courts Malaysia

Penggunaan kayu getah dalam perabot semakin berleluasa pada abad 20-21. Ianya juga amat popular dengan sifatnya yang mesra alam. Ini kerana pokok getah yg sudah berusia akan dikitar semula untuk dijadikan perabot berbanding sebelumnya, pokok ini dibakar setelah usianya meningkat.

Proses penebangan, mengambil dan memindahkan kayu getah ke syarikat berkenaan memerlukan lesen kebenaran dari Jabatan Perhutanan Negeri sekiranya tanah milik atau tanah kerajaan melebihi keluasan 20 hektar.

Proses penebangan kayu getah

Lepas dah tebang apa lagi? Tunggu stok bahan mentah sampai di kilang dan bolehla mula production perabot sekolah πŸ’ͺ



Stok bahan mentah tiba di kilang

Semoga dengan adanya bahan mentah yang cukup boleh melancarkan lagi production perabot mengikut tarikh yang telah ditetapkan. 

#perabotniklah menjadi pemain utama dalam industri perkayuan di Malaysia


No comments:

Post a Comment

JENIS-JENIS TANGGAM

 Assalamualaikkum , apa khabar semua πŸ˜ƒπŸ˜ƒ Kita perlu mengetahui bahawa tanggam digunakan untuk menyambung kepingan papan-papan kecil untuk d...