Sunday 18 October 2020

Tanda-tanda Perlunya Kabinet Dapur yang Baru

Assalamualaikum dan hai semua 😄

Macam mana nak tahu bila kabinet dapur perlu diganti?

Apabila kabinet dapur tidak berada dalam kondisi yang baik?

Apabila kita tidak suka dengan layout dapur kita?

Apabila pintu kabinet mempunyai masalah yang serius sehingga tidak boleh diganti lagi?

Apabila kita tidak suka dengan design sedia ada? 

Terdapat beberapa faktor untuk menentukan bila perlunya mengganti kabinet dapur. Secara asasnya kabinet dapur dapat bertahan 20-50 tahun bergantung kepada material dan penjagaan. Apabila usianya semakin tua, amatlah digalakkan untuk mengganti kabinet dapur berbanding membaiki kerosakan tersebut. 

Contoh kabinet dapur rekaan Perabot Nik Lah

5 tanda-tanda anda perlu mengganti kabinet dapur 

1. Kemasukan air

Kemasukan air menyebabkan kabinet membengkak, tidak tertutup rapat, perubahan warna dan mempunyai bintik-bintik gelap terutamanya untuk material kayu. Langkah pertama yang perlu dilakukan adalah mencari punca kebocoran air dan menyelesaikan masalah tersebut supaya kabinet baru tidak mengalami masalah yang sama. Sangat penting untuk bahagian sinki menggunakan material kalis air untuk elakkan kelembapan, masalah kulat dan sarang serangga perosak.

Pintu kabinet yang membengkak

2. Fungsi kabinet secara keseluruhannya mengecewakan

Walaupun kabinet dah lawa tapi tidak berfungsi dengan baik seperti sukar diakses dan perlu mengeluarkan barang untuk mencapai barang lain yang tersangkut di belakang, itulah tandanya untuk mengganti kabinet baru. Selain itu, pintu kabinet tersekat, mengeluarkan bunyi yang pelik dan berlanggar sesama sendiri menandakan kabinet itu tidak berfungsi dengan baik. 

Pintu kabinet tidak dapat ditutup rapat

3. Kabinet "lembut"

Cuba tolak di sisi kabinet, adakah merasa lembut? Jika ya, inilah tanda kerosakan teruk yang akan runtuh sepenuhnya. Sisi kabinet adalah sangat penting di mana anda akan rugi jika membuat perubahan astetik tetapi sisi kabinet rosak.

Sisi kabinet yang lembut

4. Kabinet berkulat

Kulat yang tidak dibersihkan dari awal agak sukar untuk dikawal. Ia bukan sahaja menjejaskan kabinet dapur tetapi juga mengganggu kesihatan keluarga. Kulat tumbuh di kawasan lembap. Kenal pasti sumber air agar masalah tersebut tidak berulang.

Kulat yang tidak dibersihkan di permukaan kabinet dari awal

5. Kotak kabinet dalam keadaan buruk

Sekiranya kotak kabinet terlalu usang untuk menggerudi semula lubang baru atau memasang engsel baru, struktur kotak kabinet tidak akan cukup kuat untuk menampung pintu kabinet baru. Sebelum melabur wang yang lebih banyak, anda pelu memastikan kayu itu dapat menyokong lubang dan engsel baru. 

Pintu kabinet yang memerlukan engsel baru

Pastikan anda membuat pilihan tepat sama ada untuk mengganti kabinet baru atau membaiki kabinet sedia ada untuk menjimatkan kos. Kenal pasti masalah sebelum mengganti kabinet dapur supaya masalah yang sama dapat dielakkan. Jagalah kabinet dapur anda supaya anda sentiasa tampak yakin di depan pengunjung 😎

No comments:

Post a Comment

JENIS-JENIS TANGGAM

 Assalamualaikkum , apa khabar semua 😃😃 Kita perlu mengetahui bahawa tanggam digunakan untuk menyambung kepingan papan-papan kecil untuk d...